Mijn Prive-domein
Mijn Privé-domein

Shortlist
Shortlist


Catalogus
Catalogus


Bijdragen aan website

Interview met Michel van de Waart

Na het vertrek van Peter Claessens naar Meulenhoff ben jij de redacteur van Privé-domein geworden. Sinds wanneer heb je het roer van Peter Claessens overgenomen en waarom heeft De Arbeiderspers voor jou gekozen?

Ik ben in augustus 2008 in dienst getreden als redacteur van De Arbeiderspers. Mijn aanstelling was al een feit vóórdat Peter Claessens De Arbeiderspers verliet om uitgever bij Meulenhoff te worden. Omdat bleek dat Peter en ik veel interessegebieden deelden heb ik veel van zijn projecten overgenomen, waaronder Privé-domein en Oorlogsdomein. Mijn passie voor Privé-domein gaat terug tot mijn studententijd, toen die delen voor mij precies datgene vertegenwoordigen wat literatuur zo bijzonder maakt, een domein waarin kunst en leven op een organische wijze samen komen. Van veel beroemde schrijvers zijn het juist de egodocumenten, hun brieven en dagboeken, die - vaak onbedoeld - tot het beste en meest  aangrijpende horen wat zij hebben voortgebracht.

De delen die sinds je aantreden zijn uitgegeven waren grotendeels al voor jouw komst gepland. Welk deel is jouw eerste eigen keuze en waarom heb je voor die titel gekozen?

Lucas Bunge’s bloemlezing van de brieven van Debussy is het eerste deel dat we na mijn komst hebben geacquireerd en waarbij mijn stem een rol heeft gespeeld. Lucas Bunge heeft eerder al op voortreffelijke wijze brieven van Mozart vertaald, die eveneens bij AP zijn verschenen, zij het niet in de Privé-domeinreeks. Door de brieven, maar ook door de passages waarin Bunge de brieven in hun context plaatst of waarin hij een aantal sleutelcomposities beschrijft, komen Debussy’s denkbeelden, zijn muziek en zijn tijd echt tot leven.

Hoe kijk je terug op 2009? Was het, ondanks de financiële crisis, toch een goed jaar voor Privé-domein?

Privé-domein is in veel opzichten een duurzame reeks die wordt gevolgd door een vaste schare liefhebbers en zich in een permanente belangstelling mag verheugen. In die zin trekt de reeks zich weinig aan van de crisis. Een hoogtepunt in 2009 was de verkiezing van de Gouden Privédomein, waar we veel enthousiaste reacties op kregen en die uiteindelijk werd gewonnen door Gustave Flaubert met Haat is een deugd. Verder is toen het initiatief genomen een aantal veelgezochte delen die al geruime tijd niet leverbaar zijn, als Printing-On-Demand aan te bieden, waarmee we aan een langgekoesterde wens van een aantal lezers en verzamelaars tegemoet kunnen komen.

In de serie ontbreekt nog steeds één schakel. Nummer 253, Brieven uit China, van Victor Segalen is nog altijd niet verschenen. Wat is daarvan de reden en kun je aangeven wanneer dit deel zal worden uitgegeven?

Dit deel heeft inderdaad enige tijd op zich laten wachten maar het goede nieuws is dat Brieven uit China in het najaar van 2010 alsnog zal verschijnen. Er is wat oponthoud geweest in verband met een nawoord dat nog geschreven moest worden en een aantal onverwachte hindernissen bij het vertalen.

In dit jaar zullen een aantal delen worden herdrukt. Kun je al een definitieve lijst geven van alle delen die in 2010 opnieuw zullen worden uitgegeven?

Als reguliere herdruk zijn onlangs Alma Mahler-Werfel, Mijn leven en Thomas Mann, Duitsland heeft me nooit met rust gelaten verschenen. Later dit jaar volgen nog Elias Cannetti, De fakkel in het oor en Ryszard Kapuscinski, Lapidarium.

Dit jaar begint de Arbeiderspers ook met een printing-on-demand-actie voor Privé-domeindelen. Waarom is hiervoor gekozen? Geldt de actie voor alle delen? Hoe gaat zo’n deel eruit zien, wat zijn de kosten en hoe kunnen lezers zo’n deel bestellen?

Het Printing-On-Demand-project is in de eerste plaats bedoeld als een service aan de lezer en verzamelaar van Privé-domein. We krijgen regelmatig het verzoek bepaalde delen opnieuw uit te brengen omdat ze onvindbaar zijn, zelfs antiquarisch. POD biedt de mogelijkheid om met beperkte oplages gericht aan die vraag tegemoet te komen. De ambitie is om op termijn zoveel mogelijk van de Privé-domein-backlist te ontsluiten, maar dat is een langetermijn-project. We beginnen dit jaar met 15 veelgezochte delen. De POD’s kunnen worden besteld via de boekhandel of via de webwinkel van De Arbeiderspers.

Voor mei is een nieuw deel van Claude Debussy aangekondigd. Kun je daar al iets meer over vertellen?
Dit is de eerste Nederlandse uitgave van de correspondentie van Debussy, een van de grootste vernieuwers uit de muziekgeschiedenis. De brieven geven een rijk beeld van zijn scheppend vermogen en van de grote kring van kunstenaars die zich eind 19e eeuw lieten inspireren door nieuwe elementen: de grote wereldtentoonstellingen, de mythologie, de wereld van het kind en de krachten van de natuur.

Staan er daarna nog nieuwe delen in de planning waar je nu al iets over kunt zeggen?
In het najaar komt er een deel van Maarten ’t Hart. Volgend jaar staan er brieven van Ibsen op stapel en ook zijn we bezig met de voorbereidingen voor een nieuw Paustovskij-deel.

Welke titels zou je in de nabije toekomst nog in de reeks willen uitgeven?
Eén ding is zeker: er is nooit gebrek aan prachtig materiaal voor Privédomein. Zo verheug ik me erg op de nieuwe Paustovskij-titel. Paustovskij is met zijn magische beschrijvingen van het vroeg 20e-eeuwse Rusland, magistraal vertaald door Wim Hartog, een van de auteurs aan wie Privé-domein zijn legendarische status dankt. Ook zijn er plannen voor een nieuw deel met onbekend materiaal van Kapuscinski, een van mijn lievelingsauteurs. Wat betreft Nederlandse titels zou ik het prachtig vinden als we nog eens een deel aan Armando zouden kunnen wijden, een schrijver en kunstenaar die ik uitermate bewonder.

Het elektronische boek is sterk in opkomst. Kunnen we binnenkort een Privé-domeinuitgave tegemoet zien die ook op een e-book kan worden gelezen en wil De Arbeiderspers alle verschenen delen gaan digitaliseren?

Behalve dat het een mooie service aan de lezer is, is het Printing-On-Demand-project ook een mooie aanleiding om een begin te maken met de digitalisering van het Privé-domeinfonds. Zodra de delen digitaal beschikbaar zijn is het relatief eenvoudig ze ook als e-book aan te bieden. Wanneer precies we daarmee van start gaan, kan ik nog niet zeggen. Eerst maar eens zien hoe er op het POD-project gereageerd wordt.

 

Mijn gegevens


Gustave Flaubert,
Haat is een deugd
gekozen tot GOUDEN PRIVÉDOMEIN



Kies het mooiste voorplat