Titel: Zoals dat gaat met wonderen
Dagboeken 2000-2007
Recensent: Renee de Borst
Bron: Haarlems Dagblad
Geplaatst op: 26-11-2008

Het onwankelbare zelf van Arthur Japin
Wie in de onlangs verschenen dagboeken van Arthur Japin zoekt naar de kleine gebeurtenissen uit het dagelijks leven van de populaire schrijver, zal niet veel vinden. In de ruim vierhonderd pagina's van 'Zoals dat gaat met wonderen - dagboeken 2000-2007' lezen we niet of meneer Japin vroeg opstaat, wel eens een maaltijd bereidt, een boek leest of 's avonds een potje kaart. Arthur Japin (Haarlem, 1956) is niet zo geïnteresseerd in het alledaagse. Hij bekijkt de werkelijkheid van een afstand en zoekt het meer in het ongerijmde. We wisten dat al uit interviews en hij benadrukt dat op deze pagina's ook meer dan eens.

Deze dagboeken zijn niet vooral een kroniek met de feiten van zijn leven, maar vooral een flinke verzameling observaties, anekdotes, mijmeringen, invallen, wonderen, herinneringen, aforismen en impressies van zijn vele reizen. Japin bekijkt en beschrijft de wereld, de mensen, het schrijverschap, zijn privé-leven en zichzelf met zijn heel eigen blik.

Die bijzondere en eigenzinnige blik ontwikkelde hij vooral door zijn niet zo makkelijke jeugd. Hij werd gepest op school, zijn vader was ziek en pleegde zelfmoord toen zijn zoon 12 was. De gevoelige Arthur verkoos de eenzaamheid en maakte zijn leven dragelijk door te vluchten in dromen en fantasie. Hij zoekt later zijn heil in het theater, maar vindt het daar niet.
Dan tegen zijn veertigste (her)ontdekt hij zijn 'fantasiespier'. Hij gaat schrijven.

Zijn eerste roman 'De Zwarte met het Witte Hart' slaat als de twintigste eeuw ten einde loopt in als een bom. In rap tempo volgen 'de Droom van de Leeuw', 'Een Schitterend Gebrek' en 'De Overgave' waarmee de schrijver in iets meer dan tien jaar een groot publiek aan zich bindt. Voor wie de mens achter de schrijver zoekt, zijn in deze dagboeken veel aanknopingspunten te vinden. Japin stelt zich kwetsbaar op en is heel open over het wonder dat zich aan hem voltrekt nadat hij in 2002 in Amerika de jonge Ben ontmoet, met wie hij in de komende jaren - met zijn partner van jaren Lex - zijn 'liefdesfamilie' vormt. 'Wij zijn onherroepelijk onnavolgbaar', schrijft hij met evenveel trots als verwondering.

Japin schrijft niet zozeer over de totstandkoming van zijn boeken, maar wel over zijn schrijverschap: Hoe hij bij elke roman een stukje historische werkelijkheid pakt en daar als 'alchemist' met zijn fantasie een nieuwe werkelijkheid mee maakt - die ook tot zijn eigen verbazing steeds weer autobiografische elementen blijkt te bevatten.

Zoals gezegd beschouwt Japin de werkelijkheid van een afstand. Dat levert interessante
observaties op. Over zijn vele reizen, over de moord op Fortuyn en Van Gogh, en meer in het algemeen over de journalistiek, de politiek en de tijdgeest. Hij doet dat steevast met die eigen blik. Japin past zich niet aan. Een citaat: ,,Mensen denken dat iemand die veel reist een groot aanpassingsvermogen moet hebben. Het tegendeel is waar. Om je op veel verschillende plekken thuis te kunnen voelen, moet je in alle situaties onwankelbaar jezelf zijn.''

Renee de Borst

Arthur Japin, Zoals dat gaat met wonderen. Dagboeken 2000 - 2007. Uitgeverij De Arbeiderspers. Prijs: € 24,95.